Rabu, November 18, 2009

Unnode sutte'!!

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/11/18/focus/5129713&sec=focus

Kala betul aok betul2 nak Polis lebih berhemah dalam mengambil tindakan, kenapa sekelumit pun aok tak sentuh hal budak Melayu di Perlis kena tembak dengan Polis tu?

Koi setuju dengan pos rodonc baik koi Rahimin yang menyentuh tindak-tanduk kamu semua ini. Kami pun sama inginkan keadilan, kami turut menentang trigger-happy attitude yang dimainkan pihak Polis yang terlibat. Tetapi sikap kamu yang CAUVINIS dan menutup mata bila kaum lain terkena membuatkan aku rasa nak MUNTAH!!!

Petikan dari The Star Online, koi terbeli suratkabar ni pagi tadi sebab nak cari keje kunun-kununnya..

===========

Wednesday November 18, 2009

Policing with passion and compassion

Comment by BARADAN KUPPUSAMY


The Malaysian police are hard-pressed to bring the crime rate down but the problem needs a holistic solution and must not just be viewed as a law and order issue.

THE fatal shooting of five Indian youths between the ages of 17 and 24 in Klang last week shocked many Malaysians, especially the Indian community and has raised numerous questions, mostly centred on whether the use of force was justified.

The police have said they were chasing criminals with past records speeding away in a stolen car and that the alleged crooks were firing at the policemen who had to act to stop their escape, curb crime and protect bystanders.

The MIC, in a swift rebuttal, has submitted a memorandum to the Government urging that police use only fair force against suspected criminals and use every effort to apprehend them before using lethal force.

The party wants an independent investigation into the incident echoing similar demands made by NGOs, MPs and other political parties who all say the youths could have been arrested and put on trial consistent with their crimes, if any.

While an independent probe into the shooting would reassure some quarters, the larger issues, especially the nexus between crime and Indian youths is longstanding and needs intelligent and permanent solutions.

It is a fact that a high proportion of Indian youths, in some age-groups up to 40%, are involved in crime compared to the Indian population of about 8%.

The high percentage is often attributed to rural urban migration, poverty, lack of skills and lack of upward mobility and the general weariness of Indian youths who find many doors for advancement closed to them.

In addition to the ennui, their age of entry into the world of crime has also dropped dramatically to as young as 14 and 15, taking to crime in little ways like snatching handbags before graduating into hardcore criminals.

Therefore, there is a serious and urgent need to address the special circumstances connecting Indian youths with crime – the root causes, the linkages between sociological conditions and crime and above all ways have to be found to severe the connection.

After so many shootings and investigations, it is clear that Indian youths need help to stay away from crime, to develop positive values and build meaningful careers.

Considering the circumstances, there is a need for restrain from all sides, police included. The Govern-ment and its related agencies should re-look at the core reasons why Indian youths are driven to crime.

Klang MP Charles Santiago was right when he said a permanent solution to the nexus between Indian youths and crime is not tough policing but job creation and skill acquisition.

Add to that, hope and upwardly mobile opportunities and a believe that they too can have a meaningful career outside of crime.

At the moment the highest ambition an Indian youth leaving secondary school can aim for is as factory worker, lorry driver, security guard or street vendor – jobs that require few skills and don’t take a youth far in our highly competitive society.

This and other shootings not only tarnish the image of the police as a trigger happy force but there is also a political dimension which the beleagured Barisan Nasional Government is left to answer.

The public hold the Government accountable for the excess of the police and other agencies and in a situation where the once-alienated Indian community is beginning to warm to the Government of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, the shooting is a major setback, politically.

These incidents cause public doubts and give ammunition to political opponents at a time when the authorities are mending fences by resolving long-standing problems involving public health, welfare and citizenship.

No doubt the Government is coming down hard on the police to bring down the soaring crime rate and police have been taking numerous measures to curb crime, some of which are showing early results.

The police are under pressure to show results in the battle against crime but success should not be at the expense of the citizens’ rights.

But battling crime is not just the job of the police.

The Government, too, is deeply involved along with all its other resources and increasingly it is clear that success against crime lies in a holistic approach and not a simple “law and order” solution.

The simplistic “law and order” approach does not cover the complex sociological origins of crime and its ramifications.

The “law and order” approach has to be complemented with job creation, skills training and career building especially for vulnerable youths who would otherwise see crime as an escape from the drudgery they are trapped in.

A lasting solution, besides police action, is for the Government to take proactive measures to create opportunities for the Indians, the poor and the lower middle classes.

Only then can we balance tough policing with compassion for the under-privileged who, because of dire circumstances, have taken to crime.

Jumaat, November 13, 2009

100 perkara aneh yang menjadi amalan biasa di Bima Sakti


Assalamualaikum rodonc-rodonc dan kaum keluarga.. Merujuk perkara di atas, berikut disenaraikan perkara-perkara yang berkaitan: i) Manusia bersungguh-sungguh macam nak pecah kepala bersedia,belajar, membuat latih-tubi dan sebagainya untuk peperiksaan yang sudah diketahui tarikhnya seperti SPM,STPM apa sahajalah, dan boleh diambil 14 kali lagi jika gagal atau kurang memuaskan. namun untuk peperiksaan yang boleh jadi hari ini, esok, lusa atau pada bila-bila masa yang tak diketahui, terlalu sedikit yang bersedia, malah terlalu ramai yang masih pada tahap '0' memikirkan sempat lagi masa tua nanti. Peperiksaan tu pulak jenis yang wajib semua orang ambik dan tak boleh ulang periksa pulak tu.. memang pelik tapi biasa....

ii) Ibubapa mengharapkan TV, VCD Player, DVD Player, Video Game mengajar anak sahsiah diri. "Biarkanlah, sekurang-kurangnya dia ada depan mata, takde la melahu merata jalan"..

iii) "Jangan sibuk tegur-tegur anak saya, anak awak tu macam la baik sangat".. Kalau macam tu Nabi je la yang boleh menegur anak orang lain kuikui.. Tu pun tak semua..Nabi Nuh dengan Nabi Lut pun dorang sound macam tu..kuikui

Sila rodong-rodong tamboh lagi..mekasih..
Untuk peringatan kepada diri sendiri jugek..
Ma'assalamah..

Khamis, November 12, 2009

Garam di laut babi di daraaatt...

Hidup ini indah..
Seindah mentari tika sirna di ufuk barat..

seindah rembulan kala sang lamri menghendap jalak..

Hidupmu diganggu perampok serta sundalan dari dalam luar Alam Melayu..
Hatimu keluh kesah bak beruang kehabisan madu..
Apa mungkin hidup ini disalahkan? Atau dunia ini kau laung-laungkan dengan carutan emosional..
Adakah fikirmu hidupmu kau atau
bapak kau yang punya?

Tidakkah kau pernah tahu yang ia milik tuannya yang Maha Esa?
Kau sendiri langsung tidak dibenarkan mengambilnya sendiri persis Robert Enke..

Mengapa
terus-terusan menekan diri sendiri dan keluarga?
Bersangka baiklah..berlapang dada..
berkasih sayang sesama ummah..

Rezeki sedikit dicicah bersama.. Kurniaan segunung diagih saksama..

Khamis, Oktober 22, 2009

Aku, Melayu dan Belacan II







"Baru la One Malaysia Mat Sepat..", ujar Sedi sederhana kuat sambil menggosok-gosok bahagian berkrom di belakang Morris Minornya.

Prooohhh!!


Air Kopi Janda(R) tersembur keluar dari mulut Abang Samsuri. Mangsanya tak lain tak bukan Mat Sepat. Mujur suam-suam tekak sahaja. Suhunya Mat Sepat tak heran. Aromanya yang Mat Sepat tak tahan. Ye lah, Abang Samsuri nama je bergigi emas, kalau menyelam dalam paya belakang rumah Pak Gani malam-malam sambil nganga-nganga mulut separas air, mahunya kena tembak dek Pak Majid RELA veteran. Dah macam dalam mulut buaya suasana hiasan dalaman mulutnya. Tak pun macam mulut badak air.


"One Malaysia tengkorak kamu!", laung Abang Samsuri, berbahasa Melayu kali ini. Mat Sepat sibuk menyapu-nyapu mukanya dengan kain lap meja.

"Sini..ke mari kamu.. apa yang best sangat One Malaysia tu cuba kamu cerita sikit kat aku", gerutu Abang Samsuri lagi.

Mat Sepat terkesima dek kelancaran sebutan bahasa Melayu Abang Samsuri. Selama ini tak sah kalau dia tak selitkan perkataan Banjar dalam setiap ayat.


"Salah ke Abang Samsorek?", soal Sedi sinis.


"Mana boleh tak salah..?? Ni aku sakit hati dengan budak Bijan tu..takde fikrah langsung. Ini Semenanjung Tanah Melayu, kita ni tuan.. Ini sedap-sedap bawak entah ideologi sesat mana entah, One Malaysia.. nak rampas hak kita la tu".


"Abang Samsorek jangan cepat melatah. Idea ni bagus. Malaysia ni tanah air tak kira Melayu ke, India ke, Cina ke..apa salahnya kita kongsi kemakmuran ini bersama", balas Sedi macam ucapan ahli politik semasa perjumpaan sambil gelak-gelak mereka di PWTC tempoh hari.


"Woi budak, engkau apa tahu. Aku ni dah lebih 50 umur aku. Aku lebih dulu makan garam dari kamu. Semua ni auta nak raih undi la ni", makin tinggi suara Abang Samsuri.

"Tu la Abang Samsorek kena darah tinggi..kahkah", giat Sedi menambahkan haba kepada pertengkaran mereka.

"Dah..dah..", celah Mat Sepah.
"Karang kamu berdua masam muka, orang politik tak ada apa-apa juga", kata Mat Sepat lagi.

"Masalahnya Mat Sepat.. 1 Malaysia ni tak jelas apa isi kandungan dia.. tup-tup dengar Yayasan Pelajaran Cina ditubuhkan..tup-tup itu, tup-tup ini.. Kita sebagai rakyat biasa yang menerima padahnya. Deme tetap kaya gitu..", jelas
Abang Samsuri dalam nada risau.

"Itulah Abang Samsorek, minda tertutup. Sudah sampai masa kelas sosial bukan lagi berasaskan kaum tetapi berasaskan penanda lain, macam pendapatan isi rumah ke, pendidikan ke. Barulah relevan dengan zaman..", balas Sedi lagi. Kata-kata pensyarahnya di UiTM diluahkan balik satu-persatu.

"Jadi Melayu kena mengalah dalam segala hal? Demeh cakap je macam tu, persatuan deme kuat juga. Sekolah jenis kebangsaan deme jangan la berani-berani nak cadang hapus, melenting-lenting la macam ulat nangka...", jawab Abang Samsuri rendah sedikit suaranya kali ini.

Mentari petang yang mula mengorak langkah malas menurun ke ufuk barat barat itu bagai turut sayu dengan nasib Melayu. Cahayanya mengusap lembut pipi anak-anak Kota Gelanggi yang datang dari seluruh pelusuk Tanah Melayu, dari segenap kelas etnik di Kepulauan Melayu.

Abang Samsuri tiba-tiba seperti hilang selera bermain karom dengan Mat Sepat. Dagunya ditopang dengan lengan sasa yang saban hari menjatuhkan beratus-ratus tandan sawit ke tanah. Tanah bertuah, katanya. Tak sia-sia nenek moyangnya berhijrah dari Banjarmasin di Kalimantan ke Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu. Bukan perjalanan singkat naik Air Ananda macam sekarang. Beribu batu nautika naik tongkang sahaja. Pedang banjar di ruang tamu itulah saksi penghijrahan agung itu.

Abang Samsuri pula bersyukur kerana penghijarahannya ke kawasan pedalaman Pahang itu membuahkan hasil yang melimpah-ruah. Anaknya Jamali dan Sodikin kedua-duanya masuk universiti. Romlah pula jadi jururawat di Hospital Jengka. Kahwin dengan doktor pula.

"Abang Samsorek tahu tak idea siapa bukak tanah rancangan Felda ni?", soal Sedi tiba-tiba masih tak berpuas hati.
"Ntah.. Raja Chulalongkorn kot..", balas Abang Samsuri masih sakit hati.
"Ini idea 1Malaysia ni anak dia pulak yang mulakan.. dua-dua berjasa", Sedi cuba melontarkan buah fikirannya.

"Jangan lepas ni tanah rizab melayu, UiTM, pinjaman MARA semua bukak ke demeh sudahlah..zakat pun bagi jugaklah", Abang Samsuri bersuara.
"Lah..tu bukan cadangan dari sekutu parti Abang Samsorek ke?", Sedi mengusik lagi.
"Entahla Sedi.. Aku tak pernah setuju dorang kerjasama".
"Yang beria-ria nak pertahan sekolah jenis kebangsaan pun bukan Erdogan ke?".


"Aku pun tak setuju yang itu. Mana ada negara yang bagi segala hak bagi orang yang terus-menerus tak mahu menjadi warganegara sejati. Amerika memang Obama boleh jadi presiden, tapi ada sekolah jenis kebangsaan Cina ke Negro ke kat sana? Semua sekali satu sistem je. Nak jadi contoh konon. Nak contoh macamana kalau dah perumahan pun ada kawasan masing-masing, sekolah pun lain-lain. Umur 18 ke atas baru bertentang mata. Input dah masing-masing dapat, dah tanam dalam otak sekian lama. bersatu konon..", tambah Abang Samsuri.

"Ehh..Abang Samsorek ni bunyi dah macam orang parti ayah aje..".


"Aku ni yang betul aku sokong, yang salah aku lawan".

"Masuk la parti ayah..".
"Ahh..sudah..jangan nak mengarut..parti dah la sekular..rasuah tu dah macam makan nasik. Salahguna kuasa jangan kira la. Bila kena saman, suruh kerajaan negeri bayar".
"Kah-kah", Mat Sepat ketawa terisak-isak lagi....




Selasa, Oktober 20, 2009

Aku, Melayu dan Belacan


Deruman enjin Morris Minor Pak Hidayat menimbulkan gelojak di permukaan kolam. Bukan disebabkan oleh kenyaringan bunyinya dalam unit desibel. Bukan juga disebabkan oleh kelangsingan bunyi berunit Hertz hampir menyamai frekuensi jati air kolam. Anak-anak itik Romzi anak Lebai Saadin yang punya angkara. Menggelepar hilang arah mendengar deruman yang diikuti bunyi seperti brek angin dilepaskan setiap kali minyak ditekan.

"Morris, morris juga, style mesti mahu jaga", ujar Sedi bin Hidayat yang mewarisi kereta tersebut daripada bapanya, tersengih. Atau dalam bahasa ibunda mereka disebut kurihing. Sticker Kula'an dalam tulisan jawi terpapar megah di bahagian belakang kanan kereta klasik tersebut.

"Iqam neh kada ada gawean lain kah?", leter Abang Samsuri dari tepi meja karom yang menjadi tarikan utama gerai Pak Karim. (Terjemahan: Engkau ni tak ada kerja lain ke?)

"Tabarusok ka dalam banyuk kuler akok manulong", tambah Abang Samsuri sambil melepaskan satu jentikan maut ke atas striker karom yang kelihatan macam kuih lapis jika bermain pada bulan puasa. Buah karom putih milik Abang Samsuri masuk sebiji, tapi buah hitam milik lawannya Mat Sepat masuk dua biji membuatkan Mat Sepat ketawa terisak-isak. Abang Samsuri turut ketawa hingga menampakkan gigi taring emasnya, berkilau disinari kepala Mat Sepat yang sedari dulu tidak berbulu itu. (Terjemahan: Terperosok ke dalam air (parit) malas aku nak tolong).

"Eleh.. tak hingin aku mintak tolong abang Samsorek", balas Sedi yang kurang fasih berbahasa Banjar tapi tiada masalah memahami pertuturan bahasa ibu bapanya itu.

"Dah..dah.. biarkan dia Samsorek.. Degil sangat..kita tumpukan pada pertarungan kita..kahkah", ujar Mat Sepat yang bukan dari kalangan Kula'an tapi sangat memahami bahasa Banjar ekoran persahabatannya dengan Abang Samsuri yang jarang berbahasa Melayu secara sepenuhnya itu.

"Kalah kamok belanja aku makan air sagat Mat Hashim..", Abang Samsuri bersuara.
"Eleh, buah siapa yang berseranggoh lagi tu?", Mat Sepat menjawab lalu ketawa lagi terisak-isak. Kalau orang tak kenal Mat Sepat pasti risau dengan gaya ketawanya itu, namun Geng Karom Kedai Pak Karim sudah mangli.

Bersambung di lain rancangan...

Ahad, Oktober 11, 2009

Bahagian III:Catatan Eidul Fitri 1430 Hijriyyah

1 Syawal 1430 Hijriyyah

Hari bahagia telah tiba....!!!

Lebih bahagia kerana tahun ini koi beraya di Pahanc, kampung halaman koi. Bukan koi tok gemor beraya di Kelantan, moyanc koi orang Kelantan juga... namun oleh kerana koi dibesarkan di Pahanc, dengan norma-norma dan input-input Pahanc maka teruja dan menggelepornya tak bolehlah koi definisikan dengan bahasa manusia.

Mungkin kala koi buat kepak-kepak macam ayam seperti kata Johan Dawai dalam Blues Untuk Rodonc, lepas tu berkokok sejurus selesai solat Subuh, mboh juga wokme paham darjah keterujaan koi kali ni..kuikui


Seperti biasa selesai solat Subuh koi akan makan nasik, karanc lapor, itulah pesan Almarhum ayoh koi. Tersilap pulok koi layan sampei sepinggan dan berketul2 daging. Itu bukan alas perut doh tu, itu alasan memerut...kuikui


Koi doh mandi Sunat Aidilfitri (ada juga menyebut Eidul Fitri, sebutan betul Arab, namun kerana koi lidoh Melayu koi pakey je la sebutan itu..kuikui) sebelum solat Subuh lagi, jadinya koi lepas amat sibuk la mengarohkan orang rumoh koi buat itu dan ini. Letih jugek mengaroh ni weh.. Paham la koi sekarang yang tugas manager dan team leader koi di opis memang amat berat, sebab tu la demeh boleh datang lambat 4 jam sambil senyum-senyum selamba manakala koi lewat 10 minit bergegar separuh hemisfera utara..kuikui

Selesai mengaroh-ngaroh machanc la sibuk sangat, koi pun mengenakan baju Melayu. Orang rumoh koi bertegas suruh koi pakey sepasang. Sepanjang koi remaja dan dewasa, tok pernoh dibuat lagi koi pakey sepasang..kuikui. Koi ntah kenapa raya kali koi setuju. Koi pun sarung la seluor melayu yang koi selama ni rasa geli nok pakey. Kine pullicat chop Gadja la selama ni menemani koi sepanjang hari raya pertama, dan Levi's (macam) Original dari Golok pada hari-hari raya seterusnya.

Koi ingat abis kat situ je, istri koi suruh pakey sampin pulok.. Ini sudoh lebih..
Koi menolak dengan keras.. namun hentoh kenapa akhirnya koi pakey jugek.. Johan Dawai yang pakey sepasang jugek tergelok-gelok tengok koi.. Dia tetap dengan pendirian tidak memakai sampin. Anok-anok koi pun bersampin belaka..

Koi dalanc hati kata tahun ni bergambor sakan la kita..


Dalam 20 minit, semua 3 keluarga iaitu nuklear abang koi yang nyakat koi dalam cerpen Setan!, nuklear kakak koi dan nuklear koi sendiri telah siap bergambor. Adik pompuan koi dengan Johan Dawai masih perseorangan, namun ada khabar hangin yang mengatakan tahun hadapan Johan akan menyertai bergu campuran, tanyalah tuan empunya badan..kuikui

(Gambar bukan hiasan: Johan Dawai dipau oleh anak-anak saudara)
Sesi bergambor dimulakan. Selesai menangkap sana-sini, koi terperasan jam di dinding tepat-tepat menunjukkan jam 8.30 pagi GMT +8. Apalagi bergegasla menggelepor sambil mok koi menyound koi yang berlebih-lebih memukul gambor..kuikui


Sampei di masjid, koi dan rakaat kedua sahaja..padan muka..


Selesai khutbah syahdu Ustaz Shaari komeh pun bersalam-salam, jumpa Mizi, Aripin, Pozi ada belaka lah..


Balik ke rumoh bermulalah istiadat beraya secara rombongan yang telah menjadi tradisi blok koi Blok A1 Kota Gelanggi 2 sejak zaman-berzaman. Atas permintaan mok koi, rumoh koi bernombor 254 jadi rumoh pertama, sebab istri dan adik pompuan koi telah bertungkus lumus menyediakan berani daging semenjak malam raya lagi.. Koi rasa koi tido je malanc tu..kuikui
(Rombongan beraya di rumoh koi..Pakcik Derani@ Tharani cerpen Setan berbaju coklat sedang menyoalsiasat Eddie Lawson berkopiah biru)

Diikuti dengan hidangan Mi sup dengan dessert buah kabung sira di rumah Din dalam cerpen Setan koi, bernombor 253, terus lajak melangkau rumah Arwah Pakcik Salam 252 (deme tok sempat sedia juadah sebab kak long baru bersalin dua tiga hari, kelam kabut skek) ke rumah Pakcik Mail Manap, no 251, atau panggilan popularnya dikalangan komeh Bapak Uji. Anaknya bernama Rozita yang kami panggil Uji. Emak Din pulak popular dengan gelaran Mak Awa sebab dia ada anak bernama Siti Hawa. Mok koi Mak Ayu, sempena nama kakak koi Rohayu. Amachanc, klasik dok cara komeh memanggil orang, style Pak Belalang gitu..kuikui

Rumah Bapak Uji kami layan machanc-machanc.. tapei, soto..rasa nok pecoh perut koi..


Turun pulak ke rumah Pokcik Mansor, bernombor 124. Masa kami kecik kami panggey Abang Mansor sebab dia dalam 30-an masa koi sekoloh rendoh.. Orang lain semmer 40-an doh kecuali Pakcik Salam..

Rumoh Pokcik Mansor layan kuih kering-kering. Kerepek machanc2 jenis, lemang jangan cerita la..semua rumoh ada, ketupat, nasik impit memang kemestian semua rumoh termasuk rumoh koi.. Biasa setiap rumoh koi layan suku cawan je air.. politik.. nati tuang rumoh waser ati amber dok setuh lasung air ye.. rumoh 18 butir sepagi nok layang ni.. memang balah dendang kao-kao miao-miao munya.. eh..tertukor slang Kuatang pulok..


Seterusnya resipi istimewa di rumoh Eddy Lawson no 125. Eddy ni rodonc abang koi, koi sebaya dengan Asu dan Emi adik2 dia.. kalau Mergastua tau ni habih..resipi rendang landok.. peww.. layann lemang pun guling2 pagi raya gini.. biasa koi hari raya sebu perut tengok lemang.. landok punya pukulan.. bukan banyok daging pun.. ligamen je lebih..tapi oleh kerana jaranc makan koi belasoh cukup2..kuikui


Seterusnya seperti koi jangka, rumoh Pozi Al-Ayyubi no 126 makan tom yam seafood..koi layan jugek semangkuk.. tanpa nasik..takut kenyang sangat..padahal perut koi doh over limit..kuikui


Kemudian ke rumoh Ustaz Hj Khir no 128, ustaz koi di sekoloh agama rakyat Kota Gelangi 2.. ntoh berapa belas kali koi kena cubit koi okey je dengan ustaz.. dia profesional sebab tok pernoh kabor ke ayoh koi pe'el koi di sekolah agama..kuikui

Makan pechal dan mender lagi koi doh lupa.. koi tok berani lawan banyok2..setakat sepiring je..


Kemudian ke rumoh Hj Shukor no 129. Ni rumoh rodonc koi Halid Al-Walid (nama betul ni) yang setia menemani Gelangi. pernah juga dia keluor kerja di Taman Sri Muda, Shah Alanc namun tok lama sangat sebab Haji Shukor panggil balik uruskan ladang. Sampai sekarang kalau ada anugeroh anak peneroka paling rajin koi tanpa pikir dua kali terus bagi ke Halid. Koi tabik spring la ke dia ni. Muda-muda doh pandai kait buoh sawit. Loading (org Johor kata menombak..kuikui) jangan kira la.. experrrrrto. Sekarang ni dia dok di Gelangi 2 lagi, kawin dengan budok Gelangi 3, kerja di Research (Pusat Penyelidikan Tun Razak Sg Tekam, PPTR).. Masih setia menolong bapanya di ladang.

Di rumoh Halid layan mi kari pulok doh.. koi cuit-cuit je sebab memang ternyata koi tidak bermaya lagi.. nasib baik Halid hidang buoh epal dah siap potong-potong.. layan jugek koi nak habis sepinggan..kuikui


Lantas komeh menyeberang jalan ke rumoh Pak Mat yang koi sebut Pok Mud dalanc cerpen Setan. Along rodonc koi tok balik pahanc tahun ni. Dia beraya di ibu negeri Penyu. Nasib baik Nuor yang koi gelor Gendut ada balik, lepas gian jugek koi karate perut dia masa kenyang, mujur tok terbelahok je..kuikui Rumoh PokMat ni saban tahun memanc lontong la..sebab Mokcik Shamsiah orang Jawa..tapi memang besh lontong dia.. lontong kuoh putih..kalau kuning kenyang-kenyang gini koi rasa loya jugek nok makan.. lalu koi layan jugek semangkuk..kuikui


Kemudian ke rumoh Mokcik Kiah pulok. Wan anok dia doh mendahului ke rumoh lain. Kumpulan koi iaitu kumpulan anak peneroka yang telah berkahwin tertinggal sebuah rumoh. Kumpulan Johan yang merupakan kumpulan Orang Bujang Hati Senang tertinggal dua bijik rumoh. Di rumoh mokcik Kiah, komeh layan soto lagi. Tapi koi layan bawang goreng je banyok..nak kurangkan kenyang..kuikui


Turun ke rumoh Lop dan Nizam rodonc koi, anok arwah Pakcik Mat Alit yang baru meninggal awal tahun ni. Terasa sangat dia takde. Selain ayoh koi yang menjadi Ketua Blok A1 sekian lama, Acik Alit memang sentiasa menjadi enjin Blok A1. Aktif, pemurah, peramah..arggh..mudoh koi jadi sentimental raya-raya gini.. layan air Ribena la pulok rumoh ni..tapi untuk budok2 je la.. koi layan tapey beras dengan teh panas sebab koi menyampoh air sejuk sbenornya..kuikui


Naik pulok ke rumoh Ustaz Hj. Ramli Atas. Depan rumoh dia Hj. Ramli Bawah. Dua-dua asey Kedoh, dua-dua asey Jitra. Ramey betul orang Kedoh nama Ramli ni..hehe

Layan mi goreng pulok doh sepinggan.. koi doh se'eh all-out sejak rumoh awey2 tadi layan jugek la.. koi segan dengan istri PakNdak Ramli ni, koi panggey MakNdak.. dia suruh makan koi akur segera makan seolah-olah masih lapor..kuikui


Kemudian koi ke rumoh Reza cerpen Setan dan Cukup! koi, rodonc akrab koi selepas Din. Seperti biasa, ini rumoh yang koi nanti-nantikan kerana sotonya yang superb! Layan punya layan sembanc dengan Reza Madridista kami pun turun ke rumah terakhir, rumah arwah Wak Leman yang koi selalu naik YB dia pegi jalan-jalan. Dulu kami duduk berjiran, rumah beliau sebeloh kanan rumoh bapak Uji, rumoh koi sebelah kanan rumoh dia. Tapi oleh kerana air yang liat benor nok naik ke saluran paip rumoh kami, maka apabila Encik Shabudin Sabak Bernam keluar dari felda dan kembali menetap di kampung, Wak Leman dan Makcik Miskiah berpindah ke rumoh seberang sikit dari rumoh Reza bin Tharani ni. Seberang tepat rumoh Murugesu, koi tok raya rumoh dia..kuikui Deepavali ni tunggu je la muruku sampey..kuikui

Komeh sekeluarga pulok pindoh ke rumoh antara rumoh Din dengan Pakcik Mat ni lebih kurang setahun selepas tu.. Bila Kuppan berpindah ke estate Tong kiat, ayoh koi berpindah ke rumoh sekarang sewaktu koi dalam darjah 3..

Sebenornya geng peneroka buat tahlil rumoh tu, cumo kumpulan kami tercicir sempat makan je...kuikui lagi..

Petang itu, biasanya koi tido. Tapi tak boleh sebab koi kena gunakan semaksimum mungkin.
Koi dan keluarga beraya di rumoh rodonc koi Aripin atau nama sebenornya Mohd Saimi. Entoh gonner boleh jadi Aripin ambo pekso la puloookk.. Layan soto lagi. Koi belasah cukup-cukup sebab koi doh unloaded isi perut koi sebelum solat zuhur tadi. Sempat jugok bersembang dengan abang Ipin iaitu Pozi hal-hal property skek, machanc orang kaya-kaya..kuikui.

Bersambung malam itu, kedatangan keluarga Az a.k.a Zamie a.k.a Azli Puaka Tanjung Gelang ke rumoh koi.







Jumaat, Oktober 09, 2009

Bahagian II:Catatan Eidul Fitri 1430 Hijriyyah


(Gambar bukan hiasan: Rumah pusaka ayoh koi yang kini hanya didiami oleh bonda koi yang tercinta..)
Assalamualaikum kaum keluarga dan rodonc-rodonc yang dikasihi..

Koi nyambung cerita koi hari tu..

Sampei di Gelangi koi lepak-lepak tunggu bukok pose..

Lepas bukok poser ala kadar 2 pinggan nasik, koi solat maghrib..

Lepas solat Maghrib koi dengan anok koi Uzair Ziad Al-Jaziri gi solat Isya' dan Tarawih di Masjid Jame' Kota Gelanggi 2..


Tkde mende sangat malanc tu..

29 Ramadhan 1430: Ke Pasar Borong Bandar Pusat Jengka

Koi telah ditugaskan bersama isteri, adik pompuan, kakak, abang ipor serta mak mentua kakak koi membeli barangan mentah untuk sambutan hari raya. Koi teruja juga walaupun kena keluar seawal pukul 5 pagi ke BPJ. Last sekali koi memborong ialah patlima tahun lepas semasa demeh masih melaung-laung di tapak lama.
Sampai di pasor boronc..pergghhh..bapork rameinya oranc..
nok parking pun takde tempat.. segenap tampat, segenap arah ada orang parking. Last2 adik koi berjaya memarking nun di sana hala2 ke JPJ BPJ nu..
Melangkah ke turun dari kereta, koi teruja amat sangat..
Sangat bertenaga koi tengok suasana..
hidup..
ceria..
chargasss...
Sana laung sini sambut..
Sini laung sana sambut..
kebanyakan ruang niaga telah bersimen..
takde la kotor berlumpur machanc tempat lama..
harga memang muroh..
Ikan meroh RM16 sekilo.. koi sapuuu..
Ikan gerut sekor bapok besor RM5 ...koi sapu..
Ikan selayang nok buat laksa Kedah selonggok bapork banyoknya RM5 ...koi sapu..
Kira pueh la koi menyapu di dinihari yang syahdu tu..
Orang rumoh koi bertugas membayor je..kuikui
Duit komeh doh kutip awey2 lagi.. anok2 soranc RM30..
5 orang doh rm150..
menarik jugok..belambok barang boleh beli dengan harga RM150.. cukup untuk 10 hari raya..
Koi cakap betul..
Cuma nok tahu beli kat mana..
jadi koi terpikir..
Pasey warga jengka masih tunggu di felda masing-masing membeli dengan harga berlipat kali ganda padahal boleh beli di sini dengan harga yang muroh?
..berbaloi2 dengan minyok kereta..
Cuma kena bangun awey la sket..mengharungi dingin malam tirai kenanganku ke Bandor Pusat ni..
Pagi tu yang koi tak boleh lupa ialah oleh kerana bersahur koi telah minum setengah gelen air..
Hala balik..baru lintas TNB BPJ pundi koi doh rasa macam kena tekan dengan pam hidraulik..
koi bersabor minit demi minit..
sampei Jengka 1 koi rasa macam doh nok meletup..
koi guna mind power cuba pikir mender lain..
akhirnya.. setelah melalui detik2 genting bertahan dari tekanan bendalir yang berkadar terus dengan masa.. dengan persamaan
q=1/2pv2,
dengan q: tekanan bendalir, p:ketumpatan cecair, v:halaju cecair
Koi terjun dari kereta sebaik sahaja kereta berhenti ke arah belakang rumah. Koi tidak mampu berjalan lagi. Koi menghela nafas buat seketika lalu beransur-ansur ke belakang rumah.
Nikmatnya tidak dapat koi gambarkan. Ketika itu kalau ada orang nak bagi RM10,000 pilih antara menunaikan hajat kecil dengan duit tu, koi pilih hajat kecil.
Lainla kalau RM1 juta...kuikui
Bersambung lagi di bahagian III...kuikui








Rabu, Oktober 07, 2009

Catatan Eidul Fitri 1430 Hijriyyah Bahagian I

(Masjid Zahir: Alor Star. Dirembat dari Blog Hafiz Mujahid)
Assalamualaikum kaum keluarga dan rodonc-rodonc semua..

Belum terlambat rasanya koi mengupdate sedikit manis-masam sambutan Hari Raya Aidil Fitri 1430 koi dan keluarga baru ni...


Seperti belum terlambatnya kita untuk memulakan puasa enam Syawal yang koi sehari pun belum start ni...kuikui



Koi bercuti 10 hari, seperti tahun-tahun sudah..


Giliran beraya di Kota Gelanggi 2, Jerantut, Pahang Darulmakmur pada Hari raya pertama dan di Pasir Mas, Kelantan pada hari raya kedua dan seterusnya. Nama je Pasir Mas, masuk ke bandar Pasir Mas pun tidak. Oleh kerana Gelang Mas ni hanya 1 km dari sempadan Tumpat dan hanya 4 km dari pekan kecil Cabang Empat Tumpat, koi lebih selesa ke Tumpat. Barang2 pun murah berbanding Pasir Mas.


Tak jem pulak tu. Itu yang paling penting bagi orang2 yang beraya di Kelantan. Maklumlah, 3 juta kenderaan pulang mengasak jalan-jalan raya di Kelantan. Tu belum campur yang dah memang menetap di sana.



Koi pulang ke Kota Gelanggi dari Beranang pada 18 hb Sept 2009. Sampai di rumah pukul 9.30 pagi, lepas balik kerja malam tu, terus koi tak tidur..mandi dan kemudian mengangkut kelengkapan perang ke dalam kereta perisai koi.. Pukul 10.15 pagi kami memulakan perjalanan melalui Lenggeng-Jelebu-Pelangai-Bera (Kerayong)-Temerloh-Jengka-Gelangi..



Bila hampir sampai ke Lenggeng adik koi telepon tanya bawak balik tak blaus baru raya anak pompuan tunggal koi..



Argghh...sempat juga koi mengepek 4 bakul ke orang rumoh koi sambil patah balik ke Beranang dengan kelajuan turbo. Pukul 10.45 kami memulakan semula perjalanan pulang beraya..



Sampai di Kg Baris, Simpang Pelangai pukul 12.30 tghari.. koi tidur2 ayam sampei pukul 1 lebih sebab mengantuk yang teramat sangat..



Kemudian pukul 2 sesudah solat koi menyambung perjalanan dan singgah di Masjid Bera untuk menyain autograf Blues Untuk Rodong atas permintaan Syeikh Fadhlurrahman Al-Qarayuni. Pukul 5 petang kami sampai di Bandar Jengka dan memusing-musing di sekitar Bandar Jengka sambil membeli-belah apa yang patut. Sesak ya amat. Nak parking pun tak ada tempat.


Lantas koi menelepon Az Jengka 1 dan kami bertemu di simpang restoran terapung lalu koi pun menyerahkan senaskhah BUR kepada beliau.



Lebih kurang pukul 6.30, kami pun sampai di rumah pusaka ayoh koi di Gelangi 2.



Ahh,...esok koi sambung bahagian II..mboh sampey bahagian XIV baru abih ni..kuikui


Sabtu, Oktober 03, 2009

Koi jatuh lagi malanc tadi.. mc lagi 2 hari


Luka machanc ari tu je.. Lutut berstem sket.. pergelangan kaki terseliuh sket..

Tapi hati koi luka parah..
Otak koi tak abis2 mikir masalah koi di tempat keje..
Kebetulan koi tengah mikir mender tu sewaktu koi jatuh..
Koi last 31 Oktober 2009 kat DHL..
Sapa-sapa ada rodonc lawyer power tapi harga boleh kau tim kabor la ke koi..kuikui

Jumaat, September 18, 2009

باليق كمڤوڠ هاري اين: سلامت هاري راي عيدالفطري ١٤٣٠ هجريه


السلام عليكم قوم كلوارڬ دان رودوڠ-رودوڠ يڠ دكاسيهي


كوي د سيني مموهون جوتأن كمعافن كڤد سموا رودوڠ-رودوڠ جك اد ترسيلڤ توتور كات دان توتور توليس
تراوتما كڤد شيخ فضل رحمن القرايوني دان شيخ ازليزام الينكي واحد
دان كڤد سموا رودوڠ-رودوڠ يڠ منجادي واتق-واتق دالم چرڤين-چرڤين كوي دالم بلوس اونتوق رودوڠ، موهون معاف دان مينتاق حلال سڬالڽ
موهون رودوڠ-رودوڠ إخوان المسلمين مندعاكن كسجهترأن كوي سكلوارڬ دنيا اخيرة دان سڬرا داڤت كرجا
معسلامه وا ال لقاء.

Rabu, September 16, 2009

براي برسام بلوس اونتوق رودوڠ


السلام عليكم قوم كلوارڬ دان رودوڠ-رودوڠ...


سبتو بارو ني كوي بربوك ڤواس د رومه كاكق كوي د سرنداه، سلاڠور. كوي باواق لا سنسخه بلوس اونتوق رودوڠ. بوكن ماءين سوك اهلي كلوارڬ كوي باچ، دري كانق-كانق سمڤاي ك يڠ عمور ٤٠ لبيه.لالو كاكق كوي ممبري چادڠن، اكن ڤاچق ڤايوڠ دڤن رومه راي ني.
حاصيل كاريا انق ڬلڠي، جڠك دان ڤكن
.اثنين بارو ني ده سمڤاي ٤١ نسخه كيريمن رحيمين كڤد كوي. دان كوي ياقين، ان شأالله بوليه هابيسكن سموا..اونتوق ڤڠتاهوان رودوڠ-رودوڠ سموا، كوي، رحيمين دان راكن سكرجا كوي محمد شكري سداڠ مڠيديت بلوس اونتوق رودوڠ ۏرسي جاوي، اونتوق جوالن دان لبيه ڤنتيڠ كامي ماهو هانتر كڤد ڤرڤوستاكان نڬارا دان اركيب نڬارا، كران بوكو جاوي سنتاي همڤير تياد د ڤاسرن تانه ملايو.


تريما كاسيه اتس سوكوڠن رودوڠ-رودوڠ سموا

Khamis, September 10, 2009

خشوع ڤوڽا حال


Di sebuah masjid dalam Mukim Beranang...


"Ahh..bikin penasaran la ustaz ni..", getus Mat Don dalam hati..

"Baca bapak la panjangnya..dah la lepas Isya' tahlil dulu..kurang-kurang 15 minit..", tambah nafsu Mat Don lagi..

"Tazkirah 10 minit dah la.. ini paling sekejap 20 minit..arghgh", hati Mat Don menjerit dalam kantuk.


Matanya meliar menjeling jam di dinding.


"Pergh.. dekat pukul 10 dah..baru rakaat kelima..

Apasal la malam ni aku solat kat sini, selalu layan Masjid Pekan Beranang, kelajuan sederhana. Masjid Somonyih tak tokoja den..kuikui", Mat Don ketawa dalam hati.


Akhirnya imam ruku' juga. Mat Don ruku' sambil menguap macam buaya katak. Bila imam i'tidal, dia i'tidal juga..

Imam sujud, Mat Don ikut terjun..


Kali ini Mat Don khusyu'...


.

.

.

.

الله اكبر

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ


Arghh! Mat Don bingkas bagun macam jerat bidas duduk antara dua sujud sambil buat-buat selamba..

Dengan segera dia sujud sekali lagi..

Kemudian buat-buat selamba juga bangun sambil mengaminkan Fatihah imam...

Habis rakaat tersebut baru dia pergi ambil wudu'..



**Pukul 10.15 malam..

Kelihatan Mat Don sedang giat menerangkan kejadian kepada anaknya Uzair Ziad yang tersenyum simpul sambil berjalan keluar dari kawasan masjid...

Rabu, September 09, 2009

مالم اين ٢٠ رمضان ١٤٣٠ برمولاله فاسا ڤلڤاسن دري اڤي نراك


السلام عليكم قوم كلوارڬ دان رودوڠ ڤوجان

هاري ني سوده ١٩ هاري كيت برڤواس، ايسوق كيت ماسوق فاسا ڤلڤاسن دري اڤي نراك

اتاو ادكه كيت راس ماچم بياسا؟

ادكه ڤراسان كيت هاڽ نق راي؟
اتاو كيت تق تاهو ماچم مان نق راس؟
جاديله اورڠ كاي

دڠن علمو يڠ برڬونا

.باچله والاو ١٠ مينيت
http://www.zaharuddin.net..كليكله


موهونله كڤد الله..موڬ دكورنياكن ليلة القدر




Selasa, September 08, 2009

سلامت هاري لاهير كاكق


السلام عليكم قوم كلوارڬ دان رودوڠ-رودوڠ ڤوجأَن

هاري اين اياله هاري يڠ برسجاره

هاري لاهير انق كوي يڠ كدوا
كادڠ-كادڠ كوي امبيق كيرا ١٧ رمضان سباڬي تاريخ لاهير دي سبب مق دي ساكيت نق برسالين دري سياڠ ١٧ رمضان لاڬي
جادي دي برسالين مالم، كالو ايكوت تاريخ اسلام ده ١٨ رمضان ١٤٢٤

برسمڤنا نزل الْقُرْآنُ، كوي باڬي نام انق ڤرمڤوان توڠڬل كوي اين نزل نشوا بنت محاضر الجزيري ..الجزيري تو كوي تمبوه ج..كويكوي..كيت سموا الجزيري، اورڠ سمننجوڠ..كويكوي

انق كوي ني كوي دان سإيسي كلوارڬ ڤڠڬيل كاكق. ساڠت ڤتاه بربيچارا، ساڠت باڽق ڤرتڽأَنڽ. نامون كوي تق ڤرنه جمو ملاين. ساڠت راجين ممباچ بوكو ولوڤون كلاجوان ڤمباچأَن ماسيه سدرهان. چيتا-چيتا سبلوم ماسوق ڤستي دولو اياله دوكتور، سكارڠ نق جادي ڬورو ڤولق

سلامت هاري لاهير ك ٦ كاكق

Jumaat, September 04, 2009

باليق كمڤوڠ لاڬي

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.



باليق ڬلاڠي لاڬي


..ايسوق اتاو هاري ني


..بوك ڤواسا دڠن اومي..


باتڠ ڤيسڠ بوات كاري..


داڬيڠ كمبيڠ سوده مستي


..جوهن دوي كلوار ڤاڬي-ڤاڬي
..ڤاسر جرنتوت دي ڤرڬي.




..ييهههااا!!

Sabtu, Ogos 29, 2009

Dari Beranang, hendak ke Pahang..singgah Jelebu beli daging panggang..






Assalamualaikum kaum keluarga dan rodoncs semua...

Hari ni koi Insya-Allah pulang ke Pahang berpuasa bersama bonda tercinta..
Wokme lalu la Highway Karok mesti bersesok mahanc berenga..
Rodonc koi Mat Yunuh Chendering pun lalu situ juga..
Perantau dari 3 negeri balik kampung machanc biaser.. ..

Koi dari Beranang, lalu Pekan Lenggeng, Negeri Sembilan.
Kemudian ambil arah Jelebu, lintas Pekan Kuala Klawang.
Rentas Daerah Jelebu ambik aroh Simpang Durian.
Masuk sempadan Pahang di Simpang Pelangai, kawasan Tok Nan.
Ambik arah Bera, lintas rumah Fadhlurrahman.
Jalan terus lagi sampei traffic light besor bawoh jembatan.
Ambik kiri keluor terus ke Jalan Maran..


Ambik aroh Kg Awoh, masuk jalan Jengka.
Lintas Bandor Pusat, ambik aroh Gelangi 2.
Sampei Gelangi harap2 sebelum berbuka..
Ddebor weh nok tahu mok koi masok mender?

Jumaat, Ogos 21, 2009

Ramadan Q&A: Kalau-kalau ada member yang bukan Islam tanya..

Ramadan Q & A

Diambil dari laman Islamicity.com, Portal Islam milik orang-orang Arab yang berhijrah ke Amerika, berpengkalan di California, USA.



Kala wokme nok baca persediaan dan amalan ramadhan, sila ke http://zaharuddin.net, sangat menarik dan penuh pengisian.


Yang ni pun koi tamboh skek dengan ayat mudah supaya demeh yang belum Islam tu paham..


Ramadan Awareness


Following are some general questions that have been addressed regarding Ramadan & Fasting. Ramadan is the most significant month in the Islamic calendar.
More information is available at the
Ramadan Information Center. For additional information you can contact


Q: Who Must Fast?
Fasting is compulsory for those who are mentally and physically fit, past the age of puberty, in a settled situation (not travelling), and are sure fasting is unlikely to cause real physical or mental injury.


Q. Why do Muslims fast?
Fasting is common in many religions. The Qur’an, the revealed text in Islam, says in chapter 2 verse 183 (Surah Al-Baqarah ayah 183), "O you who believe, fasting is prescribed for you as it was prescribed for those who were before you, in order that you may learn piety and God Consciousness (Taqwa)".


Q: Are there any exemptions from fasting?
Some of these exemptions are optional.
Children under the age of puberty (Young children are encouraged to fast as much as they are able.)
People who are mentally incapacitated or not responsible for their actions
The elderly
The sick
Travelers who are on journeys of more than about fifty miles
Pregnant women and nursing mothers
Women who are menstruating
Those who are temporarily unable to fast must make up the missed days at another time or feed the poor.


Q: Is fasting just about not eating and drinking during daylight hours?
Despite what many may think Ramadan is just not about restraining from food and drink. Muslims must also refrain from things such as verbal abuse, fighting, eavesdropping, backbiting, lying and slander as these acts render the fast as worthless. In essence Muslims must be model human beings during the fast. The act of abstinence is not meant to starve you; it is an act of worship like prayer. It enables people with plenty to empathize with those who have very little in this world.


***My comment: Lots of friends asked on why do we have sahur, the little meal before the Subh prayer (Before around 5.45 a.m here in Peninsular Malaysia) as you won’t be that hungry to reach 7 ++ pm when we finish fasting for the day. Firstly it’s not the issue. Anyone who had breakfast even at 9 a.m. will still feel hungry at 1 p.m. because that’s the biological clock. Actually abstaining from water, meal, sex (only during fasting to married couple and remains never to do it for unmarried ones) and other things that invalidate fasting is to built patience, empathy and taqwa, a concept of keep out of everything forbidden by God and do whatever is instructed by Him, the Most Beneficent, the Most Merciful. So Ramadhan comes every year as a yearly refresher course to achieve taqwa.

Bazaar ramadhan is for sure has nothing to do with it..hehe. I’m amazed to see people walking with lots of food and drinks as if there will be a “vengeance feast” at dusk. Ramadhan should be the month that we give more alms to the poor and disabled not to weirdly put on more weight. J
Every night during Ramadhan, there are Tarawih prayers held in mosques and suraus after Isya’ prayer (+-8.40 pm) and normally end at 10 p.m. Then some would remain at the mosques to recite the Qur’an and perform other prayers. It is because this is the Holy and Blessed Month (Ramadhan Kareem, Ramadhan Al-Mubarak). Muslims will try to benefit spiritually from this very special month as every good thing is rewarded greatly by God.


Q: What do Muslims believe they gain from fasting?
One of the main benefits of Ramadan is an increased compassion for those in need of the necessities of life, a sense of self-purification and reflection and a renewed focus on spirituality. Muslims also appreciate the feeling of togetherness shared by family and friends throughout the month. Perhaps the greatest practical benefit is the yearly lesson in self-restraint and discipline that can carry forward to other aspects of a Muslim's life such as work and education.


Q: Why does Ramadan begin on a different day each year?
Because Ramadan is a lunar month, it begins about eleven days earlier each year. Throughout a Muslim's lifetime, Ramadan will fall both during winter months, when the days are short, and summer months, when the days are long and the fast is more difficult. In this way, the difficulty of the fast is evenly distributed between Muslims living in the northern and southern hemispheres.


Q: How can non-Muslim co-workers and friends help someone who is fasting?
Employers, co-workers and teachers can help by understanding the significance of Ramadan and by showing a willingness to make minor allowances for its physical demands. Special consideration can be given to such things as requests for vacation time, the need for flexible early morning or evening work schedules and lighter homework assignments. It is also very important that Muslim workers and students be given time to attend Eid prayers at the end of Ramadan. Eid is as important to Muslims as Christmas and Yom Kippur are to Christians and Jews. A small token such as a card (there are Eid cards available from Muslim bookstores) or baked goods given to a Muslim co-worker during Eid ul-Fitr would also be greatly appreciated. Hospital workers should be aware that injections and oral medications might break the fast. Patients should be given the opportunity to decide whether or not their condition exempts them from fasting.


Q: Do people normally lose weight during Ramadan?
Some people do lose weight, but others may not. It is recommended that meals eaten during Ramadan be light, but most people can't resist sampling special sweets and foods associated with Ramadan.


Q. Isn't it difficult to stay without water?
Abstinence from water for a few hours during the day has not been shown to be adverse to health. The body has its own water conservation mechanism. According to some studies a person can survive for 4 to 7 days without any water in 90o F / 32.2o C temperature.


Q: What happens at the end of Ramadan?
The end of Ramadan is celebrated by the Festival of Eid ul-Fitr ("Festival of Fast-Breaking") and special prayers at the end of Ramadan. Eid begins with special morning prayers on the first day of Shawwal, the month following Ramadan on the Islamic lunar calendar. It is forbidden to perform an optional fast during Eid because it is a time for relaxation. During Eid Muslims greet each other with the phrase "taqabbalallah ta'atakum," or "may God accept your deeds" and "Eid Mubarak" (eed-moo-bar-ak), meaning "blessed Eid."


Ramadan Information Center
For additional information you can contact

Khamis, Ogos 20, 2009

سلامت مڽمبوت رمضان1430


السلام عليكم قوم كلوارڬ دان رودوڠ..


كوي مڠوچڤكن سلامت مڽمبوت رمضان دان برڤواسا، سرتا برعباده سبايق-باءيقڽ دالم بولن يڠ ساڠت مليا اين.

سموڬ اونيۏرسيتي رمضان داڤت منديديق كيت منجادي انسان يڠ درضأي الله دان رسولڽ سرتا داڤت مڠهيدو باو شرڬ، منجادي ميدن لاتيهن اونتوق كيت بردڤن دڠن بيسيكن شيطان سڤنجڠ تاهون.
همبا دعاكن كيت سموا برجاي

الله اكبر

Rabu, Ogos 19, 2009

Oklah hari ni koi bercakap hal H1N1..!!

Assalamualaikum kaum keluarga dan rodoncs...

Salahkah aku?
Mengatakan mereka kaki bangku..
Atau otak mereka beku..
Lebih beku dari air batu..
Semuanya rakyat ini dan itu..


Padahal kerajaan tiada membantu..

Kalau Scorpene boleh dipalu..

Topeng percuma tak bolehkah satu?

Jangan ingat virus malu..

lubang hidung PM tak ingin diserbu..

atau juga anak-cucu..

Jangan dah kena baru nak tahu..

Bila muka dah naik biru..

Terkulat-kulat tersedu-sedu..


Setakat kawal harga memang tak padu..

Topeng sebulan nak beli tak mampu..

Bolehla tahan kalau seminggu..

Belum masuk ubat Tamiflu..

Aduhai kerajaanku..

Inilah bahana H satu N satu..

Nabi dah pesan dari dulu..

Haram dan najis tak boleh sappedu..

Kebetulan WHO kusebut who..

H1N1 maksudnya Haram nombor satu, Najis nombor satu..

huhuhu....!

Koi chalo duluuu...




Isnin, Ogos 17, 2009

Aku, Faridah dan Kopi..

Assalamualaikum kaum keluarga dan rodoncs..


Maafkan aku..



Tatkala semua berbicara selsema babi..
Aku bercakap soal kopi..
Di tanam di negara bersuhu tinggi..
Digilai oleh Markus, Raúl dan Johny..

Aku gagal memahami..
Kopi itu ditanam di sini..
Lempar ke bumi naiknya meninggi..
Tumbuhnya subur butirnya berisi..


Kalaulah watan bersatu hati..
Dunia kopi kita takluki..

Mungkin suatu hari nanti..
Suatu petang di Kota Gelangi..
Aku menghirup secangkir kopi..
Dibrew oleh Faridah si isteri..
Lalu-lalang berpuluh lori..
Sawit dan getah tidaklah lagi..
Kopi diangkut beribu guni..

Anak kampung bersenang hati..
hasil tanaman berkodi-kodi..
Bukan untuk Raúl dan Johny..
Semua kami pasarkan sendiri..
Ilmu kopi kami miliki..
bagaimana menggubah perisa lestari..
bagaimana bisa mengkonservasi..

janganlah terus-terusan menjadi..
seperti sehingga hari ini..
kita memugar hasil bumi..
mereka jua mencatur ekonomi..
Cameron Highlands milik pertiwi..
Pakar teh di negara Tory..
Kita menjual seringgit berpeti..
mereka pulangkan seuncang berpenny..

Tapi kenapa jadi begini?

Jawapan mudah tak perlu PhD..

untuk kita memahami..

Ilmu pengetahuan tak kita kuasai..

Dulu sana hadhari sini hadhari..

Kini 1Malaysia saban meniti..

Politik sampai ke lubang babi..

Bilakah kita hendak mengerti???

kuikuiiiiiiiii.......

Sabtu, Ogos 15, 2009

Blues Untuk Rodong: Koi pening sebab makan ubat selsema


Assalamualaikum kaum keluarga dan rodoncs..

Koi sedang melayang-layang ekoran makan ubat selsema yang dikategorikan sebagai "drowsy" oleh Doktor Muhammad Ridha bin Abdullah.

Mula-mula komeh nok ambik ISBN untuk buku tersebut namun setelah berhadapan perkara-perkara yang boleh melambatkan proses percetakan, kome bercadang meneruskan printing dalam minggu hadapan ekoran permintaan yang sangat menggalakkan. Apakah bisa memecahkan tembok 1000 jilid seperti yang dicatatkan oleh Kacip?
Sama-sama kita tunggu dan lihat sambil beli kuikui..

Koi akan update sedikit teaser atau agent provocateur dalam blog Mediatransit jika koi masih siuman setelah selesai menaip entri ini.

Terima kasih.

Rabu, Ogos 12, 2009

Blog Media Transit telah dilancarkan!!


Assalamualaikum kaum keluarga & rodoncs..


Blog Media Transit, anjung persinggahan untuk para sasterasawan dalam pembikinan sambil minum kopi panas dan ubi kayu rebus di kala hujan telah dilancarkan dengan jayanya setelah koi selesai syif malam, malanc tadi..


Entrada pertama Media Transit ialah "Antologi cerpen Lipur & Lentang: Blues Untuk Rodong" yang disesarkan oleh koi. Rahimin, Alif dan Firdaus a.k.a John Doe akan turut menyerikan blog tersebut sebagai anjung mereka menyebarkan berita aktiviti serta berkarya.
Koi mewakili rodoncs Sang Sasterasawan Berempat menjemput rodoncs yang berminat menyertai aktiviti kami seperti penulisan buku seterusnya ataupun penggubahan lagu nasyid berirama indie ataupun yang ingin menulis buku secara solo atau separa solo bolehlah menghubungi kami di blog tersebut.
Tapi sekarang ni masih peringkat underground la. Insya-Allah bila rezeki bertambah Media Transit akan didaftarkan sebagai production house yang pelbagai. Hellemek, berangan pulak.

Sekian terima kasih.

Salam sastera dari koi untuk semua peminat sastera dan sains.